Nekoliko osobina trenutnog poslovnog okruženja na globalnom, svetskom nivou ili bar tamo gde se u svetu nešto stvara i gde se trguje, opredeljujuće utiče na ponašanje kompanija u različitim segmentima njihovog funkcionisanja. U ovom tekstu nemamo nameru da nabrajamo sve značajne osobine okruženja, da merimo njihov uticaj i međuzavisnosti i opisujemo načine na koje je moguće ragovati.
Želimo da skrenemo pažnju na jedan problem koji je nametnut kompanijama i na jedno rešenje koje toliko liči na sva druga, a ipak se suštinski razlikuje.
Ovo želimo da uradimo na primeru internih logističkih procesa, gde sve više kompanija (i logističkih i proizvodnih) kuburi sa raspoloživošću kvalitetne radne snage.
Problem nedostataka radne snage je stalan i sve veći i, možda zbog delatnosti kojom se Alba bavi, nama naročito vidljiv u logističkim procesima.
Nagledali smo se situacija u kojima jednostavno nema dovoljno ljudi za određene obime posla, iako poslodavac ulaže sve napore da radnike nađe, zaposli i obuči. Dešavalo se da fluktuacija radnika bude tolika da u tri uzastopna odlaska u magacin stalno upoznajemo nove ljude dok za stare čujemo da su otišli ili u drugu kompaniju ili iz zemlje. Videli smo da proizvodni radnik prekida da proizvodi da bi odvukao paletu u magacin (najskuplji mogući transport u magacin). Svi smo svedoci da naše kompanije sve više zapošljavaju ljude iz dalekih delova sveta što otvara razna komunikaciona, jezička i kulturološka pitanja, a pitanje je da li će se ti ljudi zadržati u našoj zemlji ili smo im samo stanica na putu ka (za radnike) povoljnijim tržištima na kojima je moguće više zaraditi.
Ukoliko shvatimo da je problem nedostatka radne snage dugoročan (dodao bih veoma dugoročan), tj. neće se iznenada pojaviti veliki broj ljudi koji su sposobni i žele da rade,svi ćemo zaključiti da je rešenje samo jedno:
-Nešto mora da zameni radnu snagu. Odgovor je u automatizaciji i robotizaciji!
Ovde ipak postoji jedan veliki problem-sve to je veoma skupo.
U svojoj karijeri naslušao sam se floskula da treba razmišljati izvan klišea (mnogo popularniji izraz na engleskom je „Think out of the box“), a na prste jedne ruke mogu da nabrojim kada sam bio svedok da neko i zaista tako razmišlja. Još je ređe da neko nešto napravi prema svom razmišljanju van klišea.
Iz tih razloga želim da vam skrenem pažnju na kompaniju EP-equipment (odskora našeg partnera) i njen proizvod XP15.
Pošto slika govori više od hiljadu reči pogledajte šta se krije iza linka ispod:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLtr2gJhzM1CnlXGNHS9xi6ECF2e3yhdzy
Šta je to toliko različito u odnosu na druge proizvode koji obavljaju radnje bez učešća ljudi I koje su glavne karakteristike proizvoda pisaćemo sledeći put. Tada ćemo, do detalja, objasniti zašto smo ubeđeni da je ova proizvod plod razmišljanja “Out of the box”.
Ovde je dovoljno da kažemo da je proizvod oko šest puta jeftiniji od sličnih proizvoda.
Autor Stojan Nikolić, Project Manager-Albatech.